onsdag 28 januari 2009

Om dagen vid mitt arbete....

tänker jag ibland att jag har en väldig tur som har så bra arbetskamrater, som jag verkligen gillar. Intressant nog hade jag fantastiska arbetskamrater även på mitt förra jobb, kanske ännu bättre. Då var vi en liten grupp, den inspirerande chefen hade själv anställt alla och alla gjorde alltid sitt bästa. Det var mitt första riktiga heltidsjobb, så då hade jag inte fattat hur ovanligt det faktiskt är.

Jag har verkligen haft tur, med toppenkollegor genom hela mitt arbetsliv. Personer som alltid har gett mig äran när jag har kommit med bra idéer, vilket verkligen inte är alla förunnat. Själv försöker jag också vara noga med det. Det kanske är en naiv inställning, men jag vill gärna tro att den som är generös och trevlig på jobbet vinner i det långa loppet. Och dessutom är det mycket roligare att jobba när man hjälper varandra.

Nu när mitt jobb närmar sig slutet, tänker jag mycket på vad som är bra och dåligt på min arbetsplats. Kollegorna är definitivt i bra-kategorin. På många sätt är kollegorna dessutom viktigare än arbetsuppgifterna. Bra kollegor kan kompensera för tråkiga arbetsuppgifter ett bra tag, men inga roliga arbetsuppgifter i världen kan kompensera för jobbiga kollegor.

Problemet är att man aldrig i förväg vet hur kollegorna är innan man börjar ett nytt jobb. Kanske har jag helt enkelt haft tur. Jag får hoppas att tredje gången gillt gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar