måndag 12 januari 2009

Too little

Det är lätt att glömma mitt i gazakrisen att det pågår en finanskris. Svenskarna blev visst lite mer optimistiska i december och ökade sitt aktiesparande igen. Själv har jag nästan alla pengar jag har på bankkonto, men just nu är jag inne i den årliga januarikrisen. Januarikrisen orsakas av extra mycket räkningar vid årsskiftet, julklappshandel, nyårsafton och julrean. Samma visa varje år, jag lär mig aldrig. Nu är det exakt två veckor kvar till lön och jag har några ynka hundralappar kvar.

Och vad mer kommer i januari? Jodå, årsbekedet från CSN. Min totala skuld är nu 232 897 kronor. Sparka mig när jag redan ligger liksom. Jag är tacksam över att jag bor i ett land där alla förmånligt kan låna pengar och skaffa sig en högre utbildning. Det är en av de bästa sakerna med Sverige. Och jag försöker att arbeta mot den där lite irriterade känslan jag ibland får när jag tänker på CSN och mitt studielån. Men varje år i januari får jag lust att rymma utomlands, dit CSN:s långa arm tydligen inte särskilt ofta når, enligt DN för nån vecka sedan.

Men det brukar gå över i februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar