söndag 2 augusti 2009

Filter triumferar

Jag har läst magasinet Filter ända sedan starten för drygt ett år sedan. Från och med det aktuella numret prenumererar jag, men jag har köpt alla nummer sedan det första kom ut. Filter är ett magasin där det långa reportaget ska få tala, vilket var en av anledningarna till att jag började läsa den. Förvånande nog tyckte jag inte att man riktigt lyckades få till de långa reportagen, utan det som verkligen var riktigt bra i tidningen var de kortare artiklarna och ämnesvalen. I Filter kan man läsa om allt från bankkollapsen i Baltikum till varför Tuva Novotny inte vill sminka sig på bild.

Från och med förra numret hände det plötsligt något. De långa "nästan-riktigt-bra-reportagen" var plötsligt bra på riktigt. Och i numret för aug-sep finns lysande reportage om stjärnkocken Marcus Samuelsson, Killing-gänget och svensk film. Och äntligen, äntligen finns det ett riktigt bra svenskt magasin. Filter triumferar. Om du inte läser Filter är det dags att börja. För om du inte gör det missar du verkligen något. Och nej, jag är inte mutad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar