söndag 7 mars 2010

And the Oscar goes to

..Precious som bästa film, Meryl Streep (Julie & Julia) för bästa kvinnliga huvudroll, Jeff Bridges (Crazy Heart) för bästa manliga huvudroll och Kathryn Bigelow (The Hurt Locker) för bästa regi.

Det verkar som om det allmänna tipset för bästa film är Irakkrigsfilmen The Hurt Locker, men jag tror inte riktigt att det räcker ända fram. Orkar inte kolla just nu, men krigsfilmer brukar inte vinna, i alla fall inte så länge kriget pågår. The Deer Hunter fick en Oscar, men det var fyra år efter att Vietnamkriget slutade. Däremot hoppas jag verkligen att Kathryn Bigelow får en Oscar för bästa regi, eftersom en kvinna aldrig har vunnit i den kategorin. Och det är 2010. Då kanske alla slutar prata om henne som James Camerons exfru (de var för övrigt gifta i knappt två år).

Meryl Streep har varit nominerad hur många gånger som helst, men hon har faktiskt bara vunnit tre gånger, varav två gånger för bästa biroll. Så nu är det dags för Meryl. Och ännu mer dags är det för Jeff Bridges, som aldrig har vunnit en Oscar, trots fyra nomineringar. Jag älskar Jeff Bridges eftersom han alltid är lika bra i totalt skilda roller, precis som Johan Sverin skrev i sin intervju med honom i Svd i veckan. Dessutom har Jeff Bridges skådisvärldens finaste webbsida.

Men med Oscarsgalan vet man aldrig hur det går. 1991 vann t.ex. Dansar med vargar. Finns det någon idag som ens tycker att det är en särskilt bra film? Det enda som är helt säkert i år är att Avatar kommer att vinna en Oscar för Best visual effects. Man borde inte ens kunna satsa pengar på den kategorin. Tyvärr har jag inte sett särskilt många av filmerna som är nominerade, nästan bara Avatar. Den får gärna vinna några Oscar, bara det inte blir bästa manus. Och varför tippar jag Precious som bästa film? Ingen aning egentligen förutom att trailern har fått mig att vilja gråta. Det betyder Oscarmaterial.

Uppdaterat: Okej, så jag hade fel. The Hurt Locker vann, och Sandra Bullock (!) fick pris som bästa kvinnliga huvudroll för The Blind Side. Jag gillar visserligen Sandra, men inte är hon någon Meryl inte. Jeff Bridges vann i alla fall, liksom Kathryn Bigelow för bästa regi. Och det på Internationella kvinnodagen och allting! Så det är nog ändå en dag att glädjas på. Nu måste jag bara se alla filmerna också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar