onsdag 9 februari 2011

Dag 1: Bästa boken jag läste förra året


Aargh, jag har redan tokångest och det är bara dag 1 av mitt 30 Days of Books-projekt. Vilken var egentligen den bästa boken jag läste under 2010? 2010 var inte mitt bästa läsår, även om jag kom igång ganska mycket under slutet av året.

Jag skulle kunna välja To kill a mockingbird av Harper Lee som jag äntligen läste samma år som den fyllde 50. För det var ju faktiskt precis så bra som alla hade sagt. Det fanns så mycket att tycka om; språket, de fenomenala beskrivningarna av ett rasistiskt samhälle och den enorma utsatthet svarta i den amerikanska södern hade. Eller det fina porträttet av Atticus Finch, rättskaffens man som gör gott för att det är rätt. Dessutom var framsidan en av årets finaste.

Men det är ändå inte den boken som gjorde störst intryck under förra året, som var den största läsupplevelsen. Det var Glitterscenen - och flickan hon går i dansen med röda gullband av Monika Fagerholm. Det är en fristående fortsättning på Den amerikanska flickan, som jag läste för tre-fyra år sedan. Precis som Flickan är Glitterscenen verkligen inte lättläst - Monika Fagerholm skriver i någon sorts cirklar, eller snarare känns det som att gå i en labyrint där man hittar ledtrådar hela tiden. Hon rör sig hela tiden mellan olika tidsepoker och berättar ur olika personers perspektiv. Allting är lite magiskt och trolskt - men samtidigt väldigt vardagsnära och självklart. Man vet inte riktigt vad som verkligen har hänt eller vad som är fantasi - och samtidigt accepterar man allt som fullständigt självklart.

Jag märker att det blir väldigt abstrakt när jag försöker beskriva det, men handlingen är inte det som stannar kvar, även om den är spännande - vad hände egentligen med den amerikanska flickan, varför dog hon? Kriminalhistorien i botten visar sig genom lager på lager av olika berättelser om karaktärernas liv och känslor, och det lilla samhälle i norra Sverige där boken utspelar sig.

Jag är inte så nöjd med min beskrivning här - men desto mer nöjd med valet av bästa bok jag läste under 2010. Den gick rakt in i mig - inte enkelt, utan efter lite ansträngning - och stannade kvar. Precis som en bra bok ska göra.

Imorgon blir det en bok jag har läst mer än tre gånger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar