lördag 17 januari 2009

Klipp dej och skaff' dig ett riktigt jobb

Jag har tidsbegränsad anställning på mitt nuvarande jobb, som går ut i april. Det betyder att jag måste söka nytt. Jag var på en föreläsning med Torild Carlsson, en karriärcoach som skrivit en ganska uppmärksammad bok, Äntligen måndag! Jag har inte läst den, men Torilds tankar är att man ska försöka hitta det där man verkligen vill göra och är bra på, och att det i mångt och mycket ska ske genom att man pratar med människor som har jobb som verkar spännande för att ta reda på vad de egentligen gör. Han tycker att det är ett problem att vi ägnar massor av tid åt att söka jobb som vi egentligen vet väldigt lite om och inte heller vet om vi passar för.

Torild har många poänger, men om man som jag har en tidsbegränsad anställning och är lite stressad, så har man inte tid (eller det känns inte så i alla fall) att gå runt och hitta det man verkligen vill göra. Inte för mig i alla fall, som får extrem ångest av att ens tänka tanken att jag kanske blir arbetslös. Så mitt "hitta det jag verkligen vill göra"-projekt får nog vänta tills jag har hittat nästa jobb. Även om jag såklart försöker tänka så kring de jobb jag söker.

Men åh, vad jag längtar efter dagen när jag kan lägga ned min CV i byrålådan och inte bry mig om det på ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar