söndag 8 februari 2009

Saker som tynger mig

Under ett par veckor har jag känt mig tyngd av mina saker. Jag är en sådan person som samlar på mig, framför allt böcker och tidningar, men även annat. Förmodligen ett miljöarv; min pappa har säkert 2 000 böcker hemma. Men på sistone har jag kommit på att jag har för många saker. Jag bor på 40 kvadrat och måste flytta senast i oktober och det är saker överallt, för att inte tala om i hela mitt vindsförråd. Jag ska rensa ut, inte köpa nytt.

Men ändå. Idag gick jag förbi kiosken på Cityterminalen, den som ligger precis till vänster när man kommer upp för rulltrappan, och där var den. Skylten. "3 böcker 50 kr". Jag kunde inte hålla mig, det gick bara inte. Så hem gick jag, ganska glad och tre böcker rikare. Det blev:

  1. Babels hus av PC Jersild, svensk klassiker som startade vårddebatt.
  2. Lagt kort av Joan Didion, som jag inte kan något om, men som man kan läsa mer om här. Joan Didion gillar jag, så det är säkert bra.
  3. Här och nu av Elisabeth Andersson. Hennes förra bok beskrevs med orden "Roligt, realistiskt och romantiskt" i Stockholm City, så den är nog ganska förfärlig.
Så nu har jag tre böcker till att rensa ut innan flytten. På sista tiden har jag känt mig tyngd av mina saker. Fast just ikväll känner jag mig lätt och förväntansfull, sådär som man känner sig när man står med en ny oläst bok i handen. Jag hoppas att den känslan stannar kvar länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar