fredag 3 juli 2009

Your Own Personal Swedish Jesus

Utanför riksdagen står det ofta personer som delar ut olika lappar. Jag är alldeles för nyfiken och intresserad av hur de har formulerat sig för att säga nej, så jag accepterar nästan alltid allt. I förra veckan fick jag ett gult kort, i visitkortsstorlek av en liten kille. Han var blond och kanske sju år gammal. Jag trodde direkt att det var något som hade med religion att göra och det var det. Barn med nordiskt utseende delar enligt min erfarenhet alltid ut religiösa lappar, aldrig politiska.

I röda bokstäver fanns en text, på ena sidan på engelska, på andra sidan på svenska.

Jesus loves people var det stora budskapet på ena sidan. Jag köper att kristna människor vill bära fram det budskapet till så många som möjligt. Lite konstigare kändes det när man läste den svenska sidan. Där stod det nämligen Jesus älskar Sverige.

(föreställ dig en fundersam min)

Jesus loves people = Jesus älskar Sverige? Hur tänkte de nu? Att vi i Sverige skulle bli extra glada för att Jesus älskar just Sverige? Att just vi måste känna att Jesus älskar Sverige, inte dom där andra länderna?

Jag fattar inte vem man vill locka. Nationalister som inte kan engelska är kanske en möjlighet, men år 2009 är nog den målgruppen begränsad. Liksom antalet ickesvensktalande personer som tar längre tid än en halv dag på sig att lära sig orden "älskar" och "Sverige".

Men jag tror att det som stör mig mest är att den som gjort kortet kanske faktiskt tycker att people betyder Sverige och ingenting annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar