söndag 7 juni 2009

Ung väljare?

Som pliktrogen medborgare har jag idag röstat i valet till Europaparlamentet. Jag och S gick samtidigt till S:t Eriks gymnasium på Kungsholmen. Det var som det brukar vara i EU-valet; inte särskilt mycket trängsel, inte särskilt många partifunktionärer men en glad samstämmighet i lokalen. "Vi som är här gör vår medborgerliga plikt och det är härligt att känna sig så duktig" är ungefär vad vi alla utstrålade.

När jag hade klistrat igen mitt kuvert och skulle avprickas i röstlängden läste funktionären upp det där mystiska numret från röstkortet till tjejen som satt bredvid och skulle bocka av mig. Sedan tittade han glatt på mig och sa "Du hamnade i den unga gruppen!".

Så nu vet jag det. Efter fyra riksdagsval, två folkomröstningar och tre (eller är det fyra??) Europaparlamentsval tillhör jag fortfarande den unga gruppen.

4 kommentarer:

  1. I vår vallokal är alla födda efter 1959 i den unga gruppen. Man har helt enkelt tagit alla personer i valkre3tsen och delat på hälften. Unga gruppen och gamla gruppen. :)

    SvaraRadera
  2. Så det som verkade vara en komplimang var i själva verket någon sorts förelämpning???? För jag ser väl ändå yngre ut än 50?????

    SvaraRadera
  3. Well, det beror ju helt och hållet på hur ditt distrikt såg ut. Det kanske är ett snitt runt 33 ? :)

    SvaraRadera
  4. Hmm, ja det kanske stämmer. Alla som röstade såg unga och fräscha ut!

    SvaraRadera