lördag 11 juli 2009

Sommar betyder läsning

På semestern ska man läsa. Så är det bara. Visst är det bra att spika och greja om man känner för det, men sommarläsningen är obligatorisk för mig (och för Karin, som ger sin sommarlista här).

I år hade jag satt upp följande böcker på min läslista
  • De välvilliga – Jonathan Litell
  • Att lära sig själv att leva – Joan Didion
  • Den femte sanningen – Doris Lessing
  • Dagbok – Sylvia Plath
Sedan insåg jag att alla utom Joan Didion-boken är tegelstenar, eller i alla fall stora inbundna böcker som passar mycket illa för stranden (och som är tuuuunga i väskan).

Till min första del av semestern - landet med föräldrar + bror med barn) - tar jag därför istället med
  • My sister, my love - Joyce Carol Oates
  • Babels hus - PC Jersild
  • Rough Guide to Croatia
Landet är en av de sista ställena i Sverige som fortfarande befinner sig i radioskugga, så förutsättningarna för läsning är väldigt goda. Hör av mig igen när jag är ute ur radioskuggan och nyläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar