tisdag 22 september 2009

Apoteket gillar rosa

Jag försöker äta vitaminer varje dag. Oftast köper jag såna där en-om-dagen, som riktas till kvinnor för att få tillräckligt med järn och folsyra och annat sånt där kvinnligt. Man vill ju inte drabbas av järnbrist och om jag mot förmodan skulle få barn någon gång vill man ju inte ha brist på folsyra.

Min tidigare burk med vitaminer för kvinnor hade grönt lock. Idag när jag skulle köpa ny hade burken för kvinnor rosa lock och burken för män blått. Ljusrosa lock och ljusblått lock. Jag blev lite ställd faktiskt. Nästan så jag trodde att jag hade förirrat mig in på H&M:s barnklädesavdelning.

Nu skulle jag kunna skriva ett uppretat inlägg om hur vi hela tiden får vår könstillhörighet nedkörd i halsen och vad det betyder för jämställdheten. Och att det bara blir värre och värre. Och att för den som är född i mitten av sjuttiotalet när alla hade likadana bruna och blå plyschoveraller känns det inte direkt som om utvecklingen går framåt. Och att någon borde göra något åt det. Men jag orkar bara inte. Istället vill jag konstatera att ur mitt kvinna-dryga-30-perspektiv var den gröna burken finare.

Burkarna kan beskådas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar