söndag 3 januari 2010

2009 års manliga låtar

Tracks i P3 årssammanfattar 2009. Väcker onekligen gamla minnen till liv. Jag hade Tracks årskrönika 1986 på kassett som jag lyssnade på tills bandet slets ut. Årets låt var självklart "The Final Countdown" med Europe.

2009 var Mando Diao vinnare med Dance with somebody. Helt okej låt, men jag förstår inte riktigt varför den blev årets låt. MD kanske har fanatiska fanns och Tracks har väl rimligen färre personer som röstar nu än 1986. Spontant slog det mig att låtlistans 10-i-topp är väldigt manlig. MD följs av The Killers, Timo Räisänen, Green Day och Lars Winnerbäck. Först 10:e låten har ett kvinnligt inslag och då endast i form av gästsångerska, Robyn som gästar Röyksopp i The Girl and the Robot.

I övrigt är jag mest förvånad över att två av tio-i-topp på Tracks faktiskt sammanfaller med två av de låtarna jag själv har lyssnat mest på 2009, nämligen tidigare nämnda Girl and the robot och Timos About you now. Jag kanske hänger med bättre än jag trodde.

Lyssna på Spotify:
TRACKS 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar