måndag 25 januari 2010

Guldbaggevinnaren är

Män som hatar kvinnor.

Hmm. Jag har i och för sig inte sett den. Jag tror själv att jag ser mycket film. Och då har har jag inte ens lyckats se den mest sedda svenska filmen 2009, som nu tydligen också är den bästa. Men vid närmare eftertanke är det helt normalt. Såhär ser vinnarna ut under 2000-talet:

2008 års vinnare: Maria Larssons eviga ögonblick av Jan Troell
2007 års vinnare: Du levande av Roy Andersson
2006 års vinnare: Förortsungar av Ylva Gustafsson och Catti Edfeldt.
2005 års vinnare: Ninas resa av Lena Einhorn
2004 års vinnare: Masjävlar av Maria Blom
2003 års vinnare: Ondskan av Mikael Håfström
2002 års vinnare: Lilja forever av Lukas Moodyson
2001 års vinnare: Så vit som en snö av Jan Troell

Av dem har jag sett två filmer, Masjävlar och Lilja forever. Så nej, jag är inte en sån som ser mycket film, i alla fall inte svensk. Eller i alla fall inte svensk film som vinner guldbaggar. En intressant grej är att det bara är vid två tillfällen som priset för bästa film och bästa regi har gått till samma personer, 2001 till Troell för Så vit som en snö och 2007 till Roy Andersson för Du levande. Hade nog trott att det skulle sammanfalla oftare.

Anyway, såhär går det inte ha det. Jag gör härmed ett tilläggsnyårslöfte att jag ska se alla guldbaggevinnarna från 2000-talet under 2010.


3 kommentarer:

  1. *haha* Jag kan skriva under på det löftet! Har också bara sett Lilja 4-ever och Masjävlar. :-)

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag anar ett mönster. Men då bildar vi Guldbaggeklubben 2010 tycker jag! Återkommer med första träffen. Ska vi köra kronologiskt? Så vit som en snö nästa!

    SvaraRadera